Lenf Ödem Rehabilitasyonu Vücut ağırlığımızın dörtte biri lenf sıvılarından oluşur. Halk arasında fil hastalığı olarak anılan lenfödem, lenf sıvılarının hücreler arası dokularda birikerek şişkinlik yapması sonucu oluşur. Bu şişlikler genellikle el ve ayaklarda görülürken, hafif şişlikler olarak seyredebileceği gibi ciddi şişlikler de olabilir. Lenfatik sistemdeki herhangi bir bozukluk lenf sıvılarının birikmesine neden olur. Bu bozuklukların, doğuştan gelen bozuklar ya da sonradan oluşan bozukluklar olmak üzere iki türü vardır.
 Sonradan oluşan lenfödemin ortaya çıkma riski; cerrahi işlemler sonrası (özellikle meme cerrahisi), travma sonrası ve radyoloji sonrası artar. Lenfödem, bu dış faktörlerin etkisinden sonra kısa sürede ortaya çıkabileceği gibi en sık görülen türü aylar-yıllar sonra kendisini gösterendir. Meme cerrahisinde alınan kitle ne kadar büyükse şişlik oluşma riski de o kadar yüksektir. Lenf bezlerinin alınmış olması şişlik riskini arttırırken, lenf bölgesine biyopsi işlemi yapılması bile şişlik oluşmasında risk faktörü oluşturur. Cerrahi sonrasında görülen radyoterapi tedavisi de ayrı bir risk faktörüdür. İlgili koldan kan alınmaması, tansiyon ölçülmemesine dikkat edilmesi için sağlık görevlilerinin de bu konuda uyarılması gerekmektedir. Lenfödemden kaçınmak için, meme kanseri tedavisi gören hastanın kişisel olarak uzak durması gerekenler; ağır taşımak, güneşe ve sıcağa maruz kalmak, jilet kullanmaktır (traş makinesi tercih edilmeli). Lenfödem tedavisinde birbirini destekleyen, hastaya özel bir veya birkaç tedavinin bir arada uygulanabildiği 4 yöntem vardır. Manuel drenaj yöntemi Biriken lenf sıvısının vücudun diğer bölgelerine akışını sağlayan özel bir masaj yöntemidir. Lenfödem konusunda uzman fizyoterapistlerce uygulanması gerekir. Uzman olmayan kişilerin lenfödemli hastaya yapacağı diğer masajlar, tedavi etmek bir yana daha büyük zararlar verme riski taşır. Özel Bandajlama yöntemleri Lenfödeme özel bandajlarla uygulanan tedavi yöntemidir. Fizik tedavi ve rehabilitasyon uzmanı hekimlerce uygulanmalıdır. Kişiye Özel Egzersizler Uzman fizyoterapistlerce planlanan her hastaya özel belirlenen egzersizler tedaviyi hızlandırır. Egzersizler yapılırken bandaj olmalıdır. Tedavi sonrasında da hekime danışılarak devam edilen egzersizler koruyucu etkiye sahiptir. Cilt Bakımı Cildin esnekliğini korumak, enfeksiyon oluşumunu önlemek, pul pul dökülmelerin önüne geçmek için, cildin kuruması engellenmeli, günde iki defa su bazlı yağsız nemlendirici kremler uygulamalıdır.(aşağıdan yukarı tek yönlü) Kimyasal içeren cilt bakım ürünler ve deterjanlar cilt ile temas ettirilmemelidir. Bası Giysileri Diğer tedaviler tamamlandıktan sonra uygun basınçta bası giysisi kullanımına başlanır. Bu giysi şişen kol veya bacağın hacmini azaltır, lenf dolaşımını sağlar. FİBROMİYALJİ (KAS ROMATİZMASI) NEDİR, BELİRTİLERİ NELERDİR? Halk arasında kas romatizması olarak da bilinen Fibromiyalji gerçekten de sadece kasları ve yumuşak dokuyu etkileyen ve eklemelerde artrite (yani eklem romatizmasına) yol açmayan bir hastalıktır.